Kalbe gelen havatır = hatıralar. düşünceler eğer müspet ve
güzel şeylerse buna: «ilham» denir ki, bu melek tarafından olmaktadır. Eğer,
menfi ve çirkin ise buna: «Vesvesese denir ki, bu da şeytan tarafından
yapılmaktadır. Melek. insanı hayırlara, sevaplı olan şeylere, sulh ve selamete
çağırır : imana. İslam a, iyi huylara çekmek ister. Şeytan ise, şerlere, sonu
feci olan günahlı ve rezil şeylere, kavgalara, kıtallere çağırır; küfür ve
nifaka, şirke ve şüpheye, kötü huylara, fuhşiyata yuvarlamak ister [1].
Kalbe gelen hatıraların ölçüsü:
Kalbe gelen hatıraların hayır mı, şer mi? olduğunu bilmenin
ölçüsü dörttür: Birincisi: Kalbe gelen hatıra ve düşünceyi, dini ölçülere
vurmak, şeriat terazisi ile tartmak. Eğer, kalbe gelen hatıra dinin emirlerine
uygunsa, işlenmesi mubah ve sevaplı ise, hayırdır. Eğer, dinimizin emirlerine
muhalifse, işlenmesi haram ve günahlı bir şey ise şerdir. ikincisi: Kalbe gelen
hatırayı, ilmi ile amil olan bir alime ve itimatlı bir salih kimseye arz etmek.
Eğer onlar hayır derlerse, hayır; şer derlerse şerdir. Üçüncüsü: Eğer, salih
amelleri işlemeye götürmek istiyorsa hayır, işlemek, işletmek istemiyorsa
şerdir. Dördüncüsü: Nefse arzedilir: Eğer, nefis ondan nefret eder. hoşlanmaz
ve yapmak istemezse hayırdır; eğer nefse hoş gelir ve yapmak isterse şerdir ..
.
(1) Kalbe gelen hatıralardan iki kısım daha vardır ki,
onlardan birisi vasıtasız olarak Cenabı Hak tarafından olur, birisi de insanın
tabiatı vasıtasıyla olur, Cenabı Hak tarafından vasıtasız olarak veya melek
tarafından gelen hatıralar, ibadet, taat, halinde ve iyilikler. ihsanlar
akabinde gelirse o hayırdır ve ikram içindir. İşte buna, kalbin, Rahmanı ve
melek] oları hayırlara vasıl olup, iyiliklere yönelmesine: «Tevfik. hidayet,
inayet ve lütuf» denir. Eğer, kalbe gelen hatıralar. günah ve masiyyet akabinde
gelirse o şerdir ve ihanet içindir. İşte bu gibi hallerde kalbin, şeytani olan
vesveselere hedef olmasına ve fena hatıraları kabul edip, kötülüklere yatkın
olmasına: «Ukubet, dalalet ve hızları» denir. Amma insanın kendi tabiatı
vasıtasıyla gelen hatıralar. şehvetlere meyilindir. Ona: «Nefis» ve davetine
(heva) denir. Bu da ancak şerdir ..
Melek ve şeytan, Allah Tealanın tasarrufunda ve Onun emriyle
faal bulunmalarından dolayı hidayet ve dalalet. tevfik ve hızlan Allaha nispet
olunur. Melek ve şeytanın faaliyetleri, kulun irade-i cüz'iyyesinin kullanmasına
göre, Cenabı Hakkın hikmet ve kaderiyle ve tekvini iradesiyle meydana gelir ..
Kalbin, hayır veya şer tarafına temayülü: Kulun tam bir salahiyet içinde
cereyan eden ihtiyarı, azim ve kararı neticesi olduğundan, yaratılan işin
mesuliyet kulun kendisine racidir ..
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder